Å ha en planlegger er ikke like effektivt hvis du ikke bruker den godt. En planlegger kan være utrolig effektiv og verdifull i hverdagen hvis du bruker den godt og riktig.
Her deler vi vår erfaring med hvordan planleggeren blir mest effektiv 🥳
Konsistens er nøkkelen.
Studier viser at det tar opp til to måneder å utvikle en ny vane. Å bruke en planlegger krever konsistens og hvis du ikke bruker den hver dag, vil den ikke være effektiv. Ha planleggeren din rett ved sengen eller der du ofte er, slik at du kan planlegge dagene dine kvelden før eller med en gang du står opp.
Fyll inn viktige datoer, hendelser og deadlines med en gang.
Kom inn i rutinen der du skriver ned alle møter, datoer, timer og deadlines med en gang du får vite om dem. Det hjelper deg med å holde oversikt over alt ansvar og sikrer at du har oversikt over alt på en plass.
Bruk fargekoding.
Dette er kanskje ikke for alle, men kan være veldig effektivt og hjelpsomt for noen. Bruk visse farger for innleveringer, møter, fritid, jobb, avtaler, deltidsjobb, forelesninger, ulike emner, ulike jobber osv. Dette gjør oversikten mindre overveldende og mer oversiktlig, og kan gi deg et godt overblikk over uken.
Prøv time blocking.
Dette innebærer at du planlegger dagene dine i forveien og dedikerer spesifikke tidspunkter eller tidsblokker for spesifikke gjøremål. Da får du en oversikt over hvor lang tid du kan bruke på hvert gjøremål, og vet akkurat hva du skal jobbe med til ulike tidspunkter. Dette kan hjelpe deg med å forstå hvor mye du realistisk sett kan få gjort i løpet av en dag og hjelper deg med å få mer ut av fritiden din. Du får bedre struktur over dagen din og kan klare å få gjort mer.
Lag to do lister hver dag.
Her i Aveluna liker vi å skrive to do lister hver morgen slik at vi har full oversikt over alt som skal gjøres. Dette er detaljerte lister over alle gjøremål i løpet av dagen, og ikke bare timer eller møter. Lag to do lister som inneholder alt du skal gjøre i løpet av dagen som møter, timer, lage middag, ta pauser, skrive epost, lage innledning, gå tur, vaske klær, hente pakke, eller lese pensum.
Prioriter dagens og ukens gjøremål.
Lange to do lister er lite motiverende og kan ende opp med at du prokrastinerer istedenfor. Derfor er det lurt å prioritere hva som må gjøres, bør gjøres og kan gjøres. Gjør det viktigste aller først og jobb deg nedover utifra prioritering. Da sørger du for at det viktigste blir gjort og at du kommer godt i gang.
Sett av tid til å planlegge.
Sett av 5 til 10 minutter hver kveld eller morgen og planlegg dagen som kommer. Dette øker sjansen for at du får gjort alt og er godt forberedt, samtidig som den øker sjansen for at planleggingen blir en del av din daglige rutine. Du kan også sette av tid hver søndag for å planlegge uken som kommer. Dette minsker stressnivået og gir deg en bedre start på uken!