Jobb kan være krevende og overveldende. For noen er jobb en stor del av livet og hverdagen, mens for andre er jobb en mindre del. Uansett, så er det viktig å ha det bra når du er på jobb, og det er viktig at du gjør noen grep her og der som gjør at du er gladere i arbeidshverdagen.
Her i Aveluna er vi opptatt av å dele tips til å få en bedre hverdag, og det starter med å ha det bedre på jobb 🌷
Start dagen bra
Hvordan du føler deg på morningen påvirker gjerne hvordan du har det resten av dagen. En studie viser at de som var i et godt humør på morningen og startet dagen bra var produktive i løpet av dagen og hadde en bra dag generelt.
Derfor er det viktig at du skaper en god morgenrutine som gir deg energi og glede. Ta et par minutter til å kose deg med morgenkaffen, få litt frisk luft, gå en rask tur før jobb, gjør en deilig hudpleierutine, se på morgen tv eller noe helt annet!
Organiser arbeidsmengden din
Prioriter oppgaver og gjøremål på en daglig og ukentlig basis og del det ned i mindre overkommelige steg. Da blir det mindre overveldende og det blir lettere å komme i gang. Det kan også gjøre at du jobber mer produktivt.
Gjør også de viktigste oppgavene først. På denne måten sikrer du at du får gjort det nødvendigste, og at du får gjort det største eller vanskeligste med en gang.
Si nei når du må
Arbeidsmengden kan være en stor grunn til hvorfor mange sliter med jobb relatert stress og mistrivsel. Det er derfor uendelig viktig å ikke ta på deg mer jobb en det du klarer - si nei til de ekstra oppgavene som egentlig ikke er en prioritet. Det kan være vanskelig å si nei til oppgaver, men ved å ta på deg for mye vil du ende opp med å gjøre veldig mange oppgaver, ganske dårlig fordi du ikke har hverken overskudd, tid eller energi til å gjøre oppgavene med 100% innsats.
Ta pauser
Sørg for at du tar korte jevnlige pauser gjennom dagen i tillegg til lunsjen. Disse korte pausene her og der kan være med på å gjøre dagene litt lettere, gi deg ny energi og gjøre deg enda mer produktiv. Det skal ikke være lange lunsjpauser - ta 2 eller 5 minutter der du bare kobler av og tenker på noe annet. Fyll opp vannflasken, ta en ny deilig kaffekopp, spis et eple, gå rundt på kontoret, eller hør på favorittsangen din.
Bare det å gå ut og ta litt frisk luft kan hjelpe med å gi deg ny energi og bedre fokus.
Hjelp en kollega
Å hjelpe andre gjør at vi blir gladere selv fordi det får oss til å føle oss bra. Det trenger ikke å være noe stort - overrask kollegaen med hans eller hennes favoritt drikke, spørr dem om de trenger hjelp med noe eller gi de en liten lapp med oppmuntrende ord..
Anerkjenn deg og det du gjør
Å føle at du gjør noe bra og har en progresjon kan gi deg en skikkelig boost og få deg til å føle deg bedre. Når vi på jobb kan det være fort at ting går i ett og man glemmer å anerkjenne jobben man gjør. Du gjør en skikkelig god jobb og det fortjener du å gi deg selv litt credit for.
For å gjøre dette litt enklere, kan det være et tips å skrive ned tre ting du vil få gjort i løpet av dagen og som er overkommelige. Kryss dem av etter hvert som du fullfører, og på slutten av dagen gir du deg selv litt anerkjennelse og klapp på skuldra for at du klarte å gjøre det.
Lag deg en belønningseske
Hvis du sliter med motivasjonen en dag på jobb eller synes mye av det som står på dagens to do liste er kjipt - kan en løsning være å gi deg selv en insentiv til å gjøre det. Det vil si at du får deg selv til å gjøre det, fordi du har en belønning du har lyst på i enden.
Skriv ned belønninger du har lyst på og som du vet vil gjøre deg glad i en liten krukke, eske, eller bare i notatene dine. Det kan være at hvis du fullfører en oppgave kan du kjøpe deg en god lunsj, møte vennene dine på kvelden, kjøpe noe du har lyst på, lage favorittretten til middag, eller noe så enkelt som at da kan du gå ned på butikken og kjøpe deg din favoritt drikke.
Endre rutinen din
Det som noen ganger kan gjøre at at vi føler oss litt stuck med jobb eller lei av hverdagen er at dagene er helt like hver eneste dag. Så en greie som kan gjøre dagene litt lettere og bedre er å gjøre dagene litt forskjellige.
På jobb kan du endre på rutinene ved å dra ut å spise lunsj, gå eller sykle til jobb istedenfor å ta bil eller buss, jobbe fra et annet sted på kontoret hvis du har mulighet til det, eller kanskje du til og med har mulighet til å gå deg en tur midt på dagen.
Etter jobb er det også viktig at du noen dager gjør noe annet enn det samme gamle. Finn på noe gøy etter jobb - dra på kjøpesenter, spis ute på restaurant, dra ut å bad, gå en lang deilig tur, møt vennene dine, dra på museum eller skap deg en hobby.
Avslutt arbeidsdagen med en liten takknemlighetsrunde
Det er enklere for oss å huske det dårlige enn det gode. Hvis du gjør noe dårlig eller feil på jobb er det dette du vil huske etter jobbdagen, selv om du kanskje har gjort 5 kjempe bra ting. Dette gjør det vanskeligere for deg å ha det bra med deg selv på jobb.
Derfor er det viktig at du tar en liten pause på slutten av dagen og skriver ned eller tenker over tre ting du er takknemlig for eller fornøyd med som har skjedd i løpet av dagen. Når du gjør dette jevnlig i en periode skal du kunne føle på optimisme og rett og slett føle deg bedre om deg og din innsats. Ta fem minutter på slutten av dagen før du drar fra jobb eller tenk på det på vei hjem fra jobb!
Vær i aktivitet før eller etter jobb
Å trene eller bare være i aktivitet før eller etter jobb hjelper med å redusere stress, og genererer endorfiner som kan øke gleden din, hjelpe deg med å sove bedre og gi deg mer energi i hverdagen.
Vær sosial
Det kan være viktig å være sosial utenfor jobben og distansere deg ordentlig fra jobb innimellom. Sørg for at du gjør noe gøy etter jobb, møter venner eller familie, og skaper en ettermiddag der du kan slappe av og ha det gøy uten å tenke på jobb.
Vi håper noen av disse tipsene kan gjøre at du får det litt bedre på jobb og en litt bedre hverdag 💗