Denne artikkelen er skrevet av flinkeste Malene bak Instagramkontoen @psyktorganisert 💚 Malene studerer psykologi og brenner for psykisk helse og planlegging. Her deler Malene med oss, hvorfor det å være mer takknemlig i hverdagen, er viktig!

Det å praktiskere takknemlighet har flere positive effekter for den psykiske helsen. Takknemlighet øker livsgleden, pågangsmotet, gir følelsesmessig velvære og hjelper med å kontrollere stress. 

Det er vist at det å være takknemlig kan gi bedre relasjoner, gi bedre fysisk og psykisk helse, øke empati, redusere aggresjon, gi bedre søvnkvalitet, bedre selvfølelse og øke mental styrke.

Samt viser forskning fra Martin Seligman at mennesker som praktiserer takknemlighet har færre symptomer på fysisk sykdom, bedre søvnkvalitet, økt energinivå, er mer sosial, tilgivende og hjelpsom.

Det er gjennomført en rekke studier på takknemlighet. En studie av National Institutes og Health fant at hypothalamus (regulerer viktige kroppsfunksjoner som blant annet søvn, appetitt, vekst) aktiveres når vi føler takknemlighet eller gjør ting med altruistisk intensjon.

Andre studier viser at det å ha en takknemlighetsdagbok kan redusere blodtrykket med 10%, øke lykke med mer enn 10% og redusere depresjon med mer enn 30% og at takknemlighet bidrar til å redusere kortisol, stresshormonet. Samt er det funnet at takknemlighet gjør oss mer motstandsdyktige mot traumer og stressende hendelser. 

Jo mer takknemlige en er, jo mer glad og tilfreds føler vi oss.

Takknemlighet har en positiv effekt på selvtilliten vår, tilfredsheten vår og stimulerer til håp og optimisme. I tillegg reduserer det angst, depresjon, misunnelse og stress.

Forskning viser og at takknemlighet kan lindre fysisk smerte, senke blodtrykket og forbedre immunforsvaret. Samt frigjør takknemlighet dopamin som fungerer som en naturlig belønning for hjernen vår og motiverer oss til å fortsette med å være takknemlige.

Dersom du øver på dette hver dag, vil du kunne merke en forskjell på hvor glad og tilfreds du er med deg selv.

Dermed kan det å ha en takknemlighetsjournal gjøre mye godt for den psykiske helsen din! 

 


Hvordan redusere stress og angst med fargelegging

Hvordan redusere stress og angst med fargelegging

Vi elsker fargelegging for avkobling og inspirasjon🌷 Les om noen av fordelene i dette innlegget. 
Hvordan: notatbok for din psykiske helse

Hvordan: notatbok for din psykiske helse

Her deler vi hvordan du kan bruke en notatbok til å bedre din psykiske helse i anledning Verdensdagen for psykisk helse.