Denne artikkelen er skrevet av Therese Birkeland. Therese har lenge vært en del av ambassadør-teamet, og har nylig designet sine egne blokker sammen med Aveluna. Se blokkene hennes her.

«Make it happen» - Planlegg uken for suksess 

I en travel hverdag med mye som skjer er det lett å føle seg overveldet og miste fokus mot det man jobber mot. «Make it happen» er laget med fokus på at det skal være enkelt å holde seg on track mot målet sitt og ikke minst ha en god oversikt over hva som skjer kommende uke. 

Blokken er liten, enkel og praktisk. Den kan brukes som blokk, og liggende fremme på arbeidsplassen eller arkene kan rives av og legges inn i almanakken eller henges opp på kjøleskap/ arbeidsplassen. 

 Therese Birkeland med Make it happen

Slik bruker jeg blokken:  

Ukeoversikt:Her legger jeg inn alle møter, avtaler, deadlines og andre viktig ting. Jeg unngår å legge inn daglige to-do's her, rett og slett for å holde det mer oversiktlig. To-do og andre ting liker jeg å ha i almanakken, ellers bruker jeg Aveluna sin «gjøremål» blokk dersom det er mye som skal skje en dag.  

Mål for uken: Her skriver jeg ned målene jeg setter meg, slik at jeg skal holde fokus og minne meg selv på hva jeg jobber mot. Når jeg jobber mot målene mine setter jeg meg alltid årsmål som jeg bryter ned til 6 måneders mål, ned til månedens mål, og så ned til ukesmål. På den måten beveger jeg meg alltid litt nærmere det store målet, for husk: ingenting skjer over natten. 

Jeg liker også og dele inn målene mine i 4 kategorier: helse, kjærlighet, karriere, just for fun- dette gjør at jeg jobber med forskjellige mål som gjør at jeg utvikler meg på flere stadier.    

Habit tracker: Visste du at det tar 90 dager å lage en rutine? Å lage en ny rutine er ikke lett, det krever disiplin og personlig syntes jeg det er mye lettere når jeg kan tracke meg for å se egen fremgang. Jeg elsker denne quoten:

«Discipline leads to habits. Habits lead to consistency. Consistency leads to growth”. 

Ting man kan bruke habit tackeren til: ta vitaminer hver dag, re opp sengen, gå en tur/ 10 000 skritt, trene, yoga, meditere, spise rundt/ holde seg unna sukker, jobbe mot målene, vært positiv, stå opp tidlig osv. 

Her er kun fantasien som setter grenser: hva har du lyst å forbedre? Hvilke rutiner vil du ha i din hverdag? Og igjen, husk at det tar tid.  

Vann tracker: Vi vet jo alle at det er viktig å drikke vann, men alikavell er vi veldig flink til å glemme det. Denne vann trackeren gir meg en liten reminder gjennom dagen hverdag jeg ser ned på blokken så får jeg en påminnelse om at jeg burde ta ett glass. Og når jeg har fått i meg ett glass pleier jeg å fargelegge dråpen slik at jeg ser fremgangen min. Fun fact: viste du av alt vannet du drikker så er huden din det siste som får vann? 

Notater: Her har man litt plass til å fylle ut det man skulle ønske. Av og til skriver jeg en qoute som holder meg motivert der, mens andre ganger bruker jeg det til å skrive ting som må skje ila uken. 

  

Jeg håper blokken kan gi deg inspirasjon til å strukturere hverdagen og jobbe mot målene dine. Har du noen spørsmål, send meg gjerne en melding. 

Klem- @theresebirkeland