Denne artikkelen er skrevet av Oda som jobber i Aveluna.

 

Å håndtere egen mental helse er ikke lett. Spesielt fordi det kommer oppturer og nedturer, og det er mye som kan være med på å påvirke. Personlig hadde jeg en periode i livet der jeg slet veldig med både mental og psykisk helse. Det var en periode med mye sosial angst, mange timer hos BUP, og masse tårer og frustrasjon. Plutselig kom det en angst inn i bildet som skulle kontrollere livet mitt i 3-4 år, og som rett og slett satt livet mitt på pause. Tro det eller ei, men jeg hadde kun ett helt år med vanlig skole på ungdomsskolen. Ellers gikk det i "hjemmeskole" og tilrettelagt læring. Det er kanskje den verste perioden in livet mitt, men samtidig en periode jeg nå er takknemlig for fordi det gjorde meg sterkere 💚 Nå sitter jeg på andre siden og er sterkere, gladere og har flere verktøy for å håndtere min mentale helse. 

Jeg vet at man aldri er alene om noe, så dette er meg som prøver å si: det blir bedre! 

Her kommer mine vaner og tiltak jeg gjorde for å få en bedre mental helse, og som fortsatt hjelper meg den dag idag: 

  • Bygg en sterk selvfølelse og selvsikkerhet. Jeg vet, lettere sagt enn gjort, men det handler rett og slett om å identifisere og minne seg selv på hva som er egne styrker. Hva er du god på og stolt av? Hva er dine styrker? Hva får deg til å føle deg frustrert eller engstelig? Hvordan kan du takle engstelsen og disse frustrasjonene? Det handler om å bli mer sikker på og stolt av sine styrker og svakheter, og hvordan man kan takle disse svakhetene og være stolte av de!
  • Prioriter ting som gjør deg glad. Hva gir deg disse små gledene i hverdagen? Sørg for at du tar tid til viktige mennesker i livet ditt, tid til å ha det gøy, og tid til å snakke med noen. 
  • Identifisere tanker og følelser. Ikke bare aksepter og skyv bort negative tanker. Utfordre dem. Hva kommer de av? Er de realistiske? Hva ville du sagt til en person som opplever disse tankene? Hva kan du gjøre for å tenke mer positivt eller føle deg bedre? 
  • Lær deg en mentalitet der du tenker "hva er det verste som kan skje?". Dette var noe psykologen min var veldig opptatt av og noe av det viktigste jeg sitter igjen med. Når jeg havnet i situasjoner som var skumle eller som gjorde meg engstelig, skulle jeg tenke og reflektere over hva som faktisk er det verste som kan skje. Og så følge opp med "hva er det som er så ille med det?". Rett og slett lære seg å være kritisk og realistisk!
  • Ha en notatbok der du skriver ned mål og steg for å bli bedre. F.eks. med meg og min sosiale angst: jeg skrev ned ulike situasjoner jeg skulle utfordre meg selv med for å lære meg å takle angsten, også var det bare å utføre disse og feire disse seierne. Det var utrolig godt å se framgangen på papir, og utrolig viktig å utfordre seg selv!
  • Være i aktivitet / Komme seg ut av døra. Litt frisk luft, komme seg ut av huset, og få noen nye inntrykk har vært ekstremt viktig for min mentale helse. 
  • Være takknemlig og feire alle seire. Jeg fikk også i oppgave av psykologen å skrive ned hva jeg var takknemlig for hver dag, samt hva jeg hadde klart å få til. Og selv når jeg egentlig ikke hadde fått til å mye, var det viktig å være takknemlig for noe uansett. 
  • Koble av fra virkeligheten. Psykologen min ville at jeg skulle starte med meditasjon eller noe annet som bare fikk meg til å koble av tankene. Jeg testet ut meditasjon og det hjalp faktisk litt, men det som kanskje hjalp mest var lydbøker, bøker og serier. 
  • Få nok søvn. Jeg havnet i en veldig dårlig søvnrutine i min dårlige periode. Jeg var våken veldig sent, og fikk for få timer med søvn. Derfor, prioriter søvn. Jeg slet med å sove men fikk hjelpemidler til dette i form av apper og teknikker, og det er masse tilgjengelig tips og verktøy der ute på teknikker på å sovne. 
  • Planlegge dagene mine. Når vår mentale helse er som dårligst, er det ofte kaos i hodet og ganske overveldende. Det som da hjalp meg var å skrive ned to do lister for hver dag med alt jeg skulle gjøre eller få til. 
  • Skap en god rutine hver dag. Er det en ting som er lett når vår mental helse er dårlig så er det å havne i en dårlig spiral med at dagene er uten rutiner og innebærer veldig lite. Det som hjalp meg var å lage gode rutiner ved at jeg sto opp tidlig, kledde på meg vanlige klær, lagde frokost, jobbe med skole, gikk meg en tur, slappet av med bok, osv. Lag gode dager for deg selv, og prioriter det du vet kommer til å få deg til å føle deg bra!

 

Notatbok med tekst

 

Sliter du med din mentale helse? Ring 116 123 som er en gratis anonym døgnåpen telefontjeneste hvis du trenger noen å snakke med. Eller gå på sidetmedord.no som er en gratis chattetjenesten der du kan snakke med veiledere eller andre i liknende situasjoner 💚 


Hvordan redusere stress og angst med fargelegging

Hvordan redusere stress og angst med fargelegging

Vi elsker fargelegging for avkobling og inspirasjon🌷 Les om noen av fordelene i dette innlegget. 
Hvordan: notatbok for din psykiske helse

Hvordan: notatbok for din psykiske helse

Her deler vi hvordan du kan bruke en notatbok til å bedre din psykiske helse i anledning Verdensdagen for psykisk helse.